mandag 18. juli 2011

Sofabord av hjemmelaget drivved

Jada, er sikkert mange som synes det er helt bak mål kjøpe nye plaanker for å så lage de gamle, men har man ikke mulighet å få tak ekte drivved, så funket dette veldig bra for min del:)

Siden vi har en ganske svær sofa, ønsket jeg meg et bord som var stort nok til å man kunne rekke det fra alle ender av sofaen, så målet på bordet er 120*160cm og 43 cm høyt.


Jeg skal ta på det hvite trekket på sofaen igjen, nå ble det litt mye grått...

Nærbilde av "drivveden min"

SLIK LAGER DU DRIVVED


Først må du ha en vinkelsliper eller skrumaskin med en stålbørste på. Vinkelsliper anbefales, da drill ble litt for svakt og tok mye lengre tid.
Puss med stålbørsten med jevne drag i hele lengden på bordet, Dette er for å "grave ut" det myke treverket mellom furene i bordet slik at du får en fin struktur. Her kan du selv regulere hvor mye du vil ha med hvor lenge og hvor mye du pusser....

Når du synes du har fått frem nok mønster skal du bruke en gryteskrubb å pusse med. Her er det viktig å pusse godt slik at du får vekk mesteparten av det grove stålbørsten har slipt opp...
Omtrent slik skal bordet se ut før du begynner beisingen..
Først beiser du med en mørk farge og lar dette tørke helt, før du igjen pusser med grytteskrubben. Denne gangen skal du ikke pusse så hardt, men nok til at beisen på toppen forsvinner litt...se bordbeinet til venstre.
Deretter beiser du med den lyse, lar den tørke litt før du tørker av med en tørr, lofri klut. Dette siste laget må du kanskje gjøre flere ganger for å få ønsket farge..

Beisen jeg brukte var disse:

Lykke til....
Hilsen
Monica

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Hvilken av beisene brukte du først! :)

Monica sa...

først den mørke så den lyse til du får ønsket farge:)