mandag 25. juli 2011

Ripsgélé

Dette er et innlegg jeg ikke hadde trodd jeg skulle skrive på noen år enda. Av en eller annen grunn har safting og sylting lagt på en annen hylle.... en litt sånn bestemorhylle....

Men etter å ha bodd i et hus med en frukthage i 3 år nå, var det på tide å bruke alle disse godene rundt oss til noe fornuftig, og jeg har begynt min safte og sylte-erfaring med ripsgélé siden denne skal lages med rips som er så vidt modnet for å kunne bli stiv. Dette har med innholdet av pektin i ripsen, og det blir veldig redusert i overmodne bær - som igjen gjør at geléen ikke stivner.

Jeg plukket 2 liter rips, noe som tilsvarte 1250g
Dette hadde jeg i en panne, sammen med 3 dl vann
jeg trengte også 6 dl sukker..

La dette småkoke til ripsen "faller sammen" men max 30 minutter....jeg kokte mine i nesten 30 min.

Sil først av i en sil og press mest mulig saft ut av bærene.

La deretter saften renne gjennom et kjøkkenhåndkle. Målet er å oppnå en helt ren og klar saft.
Vri håndkledet for siste rest og mål opp hvor mye saft du har. av mine 1250g bær og 3dl vann, fikk jeg 6 dl ripssaft. Du trenger nå 1kg sukker pr liter ripssaft.
Med mine 6 dl, trenger jeg 600g sukker som jeg tilsetter litt og litt mens saften småkoker.Rør til all sukkeret har løst seg opp, og la deretter småkoke i ca 15 min.
Du kan prøve med gélé-testen for å være sikker.
Hell litt gele på et fat og la det bli kaldt i kjøleskapet. Kan du dra en kniv gjennom det uten at det flyter sammen igjen, er den ferdig og du kan helle på rene glass og sette lokk på:)
Jeg fikk nesten 2 glass (men disse er store da). La stå kjølig og mørkt.

Se så fin farge!! Det smakte himmelsk,og når første gangen gikk så bra, så frister det å prøve flere ting fra bestemorshyllen!!
Ripsgéléen kan brukes til mye forskjellig.  Matheo elsker å ha det som pålegg på skiven. Jeg har tenkt å prøve det som kakefyll og på muffinser.... Du kan også bruke det til kjøttretter i stedet for tyttebærsyltetøy.

Har du frukt-trær eller bærbusker i hagen din?? Hva bruker du disse til?

Ingen kommentarer: