søndag 26. september 2010

Oreokake


Jeg har endelig hatt tid til å lage favorittkaken min over alle kaker, nemmelig Oreokake!!!
Hver gang jeg er i Oslo må jeg på Deli de Luca og spise deres versjon, og hver gang jeg er på peppes angrer jeg alltid like mye på at jeg spiste meg mett på Pizza og ikke sparte plass til dessert!
Etter gode råd, fant jeg en oppskrift med Menkomel Whipping i stedet for kremfløte.
Kaken ble fantastisk god, og veldig mektig, så det holder med ett stykke! Dermed holder kaken til flere personer selv om den kanskje ser liten ut!!
Her er oppskriften jeg brukte:

Ca. 450 g Oreo Cookies (kan bruke dots kjeks også)
100 g smeltet smør
1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
3,5 dl Menkomel Whipping (fåes kjøpt i de fleste dagligvarebutikker, vanlig kremfløte kan også brukes)
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose sjokolademousse Toro
3 dl melk til moussen

Fremgangsmåte:
1/4 av oreokjeksene grovhakkes og legges for seg i en skål!
Resten av kjeksene legges i en pose og smuldres til så små biter/smuler som mulig(med kremfyllet og alt). Jo mindre de er jo bedre er det å smøre utover i formen.

Smelt smør og bland godt med de knuste kjeksene i en bolle.
Smør utover i en rundform (24cm).

Bland kremost og melis med mikser for en kremete og luftig masse.

Stivpisk menkomel whipping (fløte) og sukker.
Rør forsiktig inn halvparten av den stivpiskede kremen i ostemassen, sett resten av kremen i kjøleskapet (skal brukes senere).

Smør ostekremen over kakebunnen og fordel 1/3 av de oreokjeksbitene du har satt til side i ostekremen.
Sett i kjøleskap i 30 minutter.

Lag sjokolademoussen etter anvisning på pakken,

smør mousseen over ostekremen og trykk nedi enda 1/3 av oreokjeksbitene du har satt til side.
sett i kjøeskapet i ytteligere 1 time.

Resten av kremen du satte i kjøleskapet skal brukes til et siste lag på toppen. Bruk så mye du ønsker!
Pyntes med de siste oreokjeksene og sjokoladesaus.
La kaken stå avkjølt ytteligere noen timer, men aller best blir den om den står minst et døgn før den spises!

-og tilgi meg for å ha syndet.....jeg som egentlig er på kur for å kvitte meg med de siste svangerskapskiloene!!! jeg klarte bare ikke å motstå fristelsen:)

1 kommentar:

Anette sa...

Tviler sterkt på at jeg klarer å få til denne kaken, men en eller annen gang kan det jo være at jeg prøver ;)