onsdag 14. mars 2012

hjemmelaget modelleringsleire (playdough)

Matheo er syk- igjen!! og når han er syk er han syk på ekte mannfolkvis:)Vil ingenting og alt er NEI..

Men i dag klarte jeg å lure han til å leke en liten stund. Han elsker å bate pate!(bake kake) og sitter ved bordet når jeg baker kaker og kjevler på sin egen klump med sukkerpasta.- Som forsvinner på mystisk vis hver gang!
I øyekroken kan jeg se at han skjuler bort på meg for å se om jeg ser, og så sniker han bit etter bit inn i munnen.....  -Det er jo ikke akkurat bra med så mye sukker når vi baker over gjennomsnittet veldig mye hjemme hos oss, så idag lagde jeg en porsjon med hjemmelaget playdough til han.
Den er så myk og god å jobbe med. De små hendene klarer å kjevle den helt alene og den sitter ikke fast i bordet når han har laget figurene sine.

Deigen er laget på 10 minutter, og det er betryggende å vite hva han får i munnen dersom det havner der i motsetning til alle mulige kjøpeleirer...

Hjemmelaget playdough:
Du trenger
3 dl hvetemel
2,5 dl vann
1 dl salt
2 ts kremotartari
1 ss matolje
konditorfarge (amerikanske kakefarger som wilton el americolor funker best)

Ha alt i en gryte og varm opp på svak varme mens du rører hele tiden.Det blir ganske tungt etterhvert, og tilslutt er det en stor klump. Hvelve denne over på et bakebrett og la den avkjøle litt før du knar den sammen og den er klar til bruk.

Oppbevar godt innpakket i kjøleskap så har dere mange timer med gøy lek for store og små liggende:)








Ingen kommentarer: