onsdag 10. november 2010

Tørkede appelsiner til julepynt

I dag har jeg prøvd å tørke appelsinskiver jeg skal ha til diverse julepynt. Etter å ha søkt på nett etter en fremgangsmåte, var jeg om mulig enda mindre klok etterpå. Det finnes visst et hav av muligheter og måter, alt fra å tørke de uten å ha de i ovnen...dette tar jo noen uker, og til å steke de på 175 grader i under to timer....
HMMM... Vel det var jo bare å sette i gang.

Jeg kjøpte et nett med "billig-appelsiner" på Rema 1000,

og skar opp 2 1/2 appelsin i tynne skiver, ca en halv cm tykke.

Jeg la skivene mellom tørkepapir for å fjerne mest mulig saft.

2,5 appelsin dekket akkurat en stekeplate.
Ovnen satte jeg først på 125 grader, og plasserte brettet med appelsinene midt i ovnen. Siden jeg aldri har gjort dette før, satte jeg alarmen på hvert 20 min for å snu på skivene og for å kunne følge med på at de ikke ble svidd.
Appelsinskivene begynte å tørke ganske fort, så jeg skrudde ned til 100 grader etter 1,5 time.
Det er veldig viktig at du snur skivene ofte, fordi fukten samler seg på undersiden, og for å slippe ut varmen i ovnen innomellom.


Etter 3,5-4 timer begynte mine å bli ferdige..Da skal det kun være en tynn hard hinne av appelsin igjen!


Hvordan du vil bruke skivene er jo opp til fantasien din. Jeg har kjøpt kanelstenger som jeg har knytt sammen i et kryss og appelsinskiven henger under som et glassmaleri med nydelige farger.

Jeg må lage noen doser til, for jeg synes resultatet ble så bra at jeg ser for meg et nostalgisk juletre i år, men appelsiner og pepperkaker:)