søndag 31. januar 2010

Ammetopp



For noen uker siden ramlet jeg over denne siden:
http://mojodesign.wordpress.com/galleri/ og ble så inspirert at jeg ville sy min egen kjole, og helst med en ammetype-vri.
Jeg kjørte ut i Åsane på Stoff og stil og hamstrert med meg både fleece-stoff,tråd og mønster, men da jeg kom hjem fikk jeg litt prestasjonsangst, og siden har tingene lagt pent på hyllen..
Men i går var jeg en tur på ikea, og der fant jeg et fleeceteppe til 19 kr som jeg fant ut jeg kunne bruke til å sy et prøveeksemplar:)

Med godt mot satt jeg meg ned i går kveld for å klippe ut delene etter mønsteret jeg hadde kjøpt, men da jeg åpnet pakken, fant jeg til min store skrekk ut at jeg hadde kjøpt feil str!!!! Jeg trodde mønsteret inneholdt flere str, slik burda sine gjør, at man bare klippet ut den str man skal bruke, men neida...her satt jeg med mønster på en ammetopp str XXL!!!! Jeg som bruker M til vanlig...

Prøvde å klippe det litt mindre, men det er ikke så lett når alt skal passe sammen etterpå, og man aldri har sydd genser før.( Mønsteret er kun på ammetopp, så når jeg skal lage kjole, må jeg forlenge den selv)
Det gikk fint å sy den sammen, men med en kjempemage for tiden, så fikk jeg ikke prøvd den på meg selv underveis... Heldigvis har jeg fåt låne mammas sydukke, men den er jo litt uformelig synes jeg da...

Resultatet er jeg så som så fornøyd med.... den er fredeles litt for stor, men det skjuler jo bare en valkete mage etterpå..og pupper som garantert kommer til å stå på spreng i ammefasen, så det får bare være... Men jeg savner litt insømmer både på byste og rygg for å få mer fasong på den, så det kommer jeg til å fikse på når jeg skal begynne på kjolen.
Jeg skal pynte den på en eller annen måte, men har ikke helt bestemt meg for hvordan enda....

Ingen kommentarer: